NO: 2025 / 5
14.01.2025
30.12.2024 Tarih ve 32768 (2. Mükerrer) sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 329) ile 2025 takvim yılında uygulanmak üzere, Gelir Vergisi Kanunu’nun; 9/10, 21, 23/8, 23/10, 31, 40/1, 40/7, 47, 48, 68, mükerrer 80, 82, 86, 103 ve mükerrer 121 maddelerinde yer alan maktu had ve tutarlar yeniden belirlenmiştir.
A) ARTIRILAN HAD VE TUTARLAR
1. Gelir Vergisi Tarifesi
Gelir Vergisi Kanunu’nun 103’üncü maddesinde yer alan gelir dilimleri artırılmış olup, 2025 yılında ücret gelirleri ve ücret dışı gelirler İçin uygulanacak gelir vergisi tarifeleri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
► Ücret Gelirleri
Gelir dilimi | Vergi oranı |
158.000 TL’ye kadar | %15 |
330.000 TL’nin 158.000 TL’si için 23.700 TL, fazlası | %20 |
1.200.000 TL’nin 330.000 TL’si için 58.100 TL, fazlası | %27 |
4.300.000 TL’nin 1.200.000 TL’si için 293.000 TL, fazlası | %35 |
4.300.000 TL’den fazlasının 4.300.000 TL’si için 1.378.000 TL, fazlası | %40 |
► Ücret Dışı Gelirler
Gelir dilimi | Vergi oranı |
15.000 TL’ye kadar | %15 |
330.000 TL’nin 158.000 TL’si için 23.700 TL, fazlası | %20 |
800.000 TL’nin 330.000 TL’si için 58.100 TL, fazlası | %27 |
4.300.000 TL’nin 800.000 TL’si için 185.000 TL, fazlası | %35 |
4.300.000 TL’den fazlasının 4.030.000 TL’si için 1.410.000 TL, fazlası | %40 |
2. Konut Kira Gelirleri İçin Uygulanan İstisna Tutarı
Kira gelirlerinin beyanında; sadece konut kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı, 2025 takvim yılında elde edilen kira gelirleri için 47.000 TL olarak belirlenmiştir.
3. Yemek Bedeli istisnası
2025 takvim yılında uygulanmak üzere; işverenler tarafından, işyerinde veya eklentilerinde yemek verilmeyen durumlarda, çalışılan günlere ait bir günlük yemek bedelinin 240 TL’yi aşmayan kısmı gelir vergisinden istisnadır.
4. Ulaşım Yardımı İstisnası
İşverenlerce çalışanlara taşıma hizmeti verilmeyen durumlarda, çalışılan günlere ait bir günlük ulaşım bedelinin 2025 yılı için 126 TL’lik kısmı, ödemelerin toplu taşıma kartı, toplu taşıma bileti veya bu amaçla kullanılan ödeme araçlarının temini şeklinde yapılması koşuluyla, gelir vergisinden istisnadır.
5. Engellilik İndirimi Tutarları
Gelir Vergisi Kanunu’nun 31/2’nci maddesinde yer alan engellilik indirim tutarları 2025 takvim yılında uygulanmak üzere;
• Birinci derece engelliler için 9.900 TL,
• İkinci derece engelliler için 5.700 TL,
• Üçüncü derece engelliler için 2.400 TL,
olarak belirlenmiştir.
6. Binek Otomobilleri İçin Gider Yazılabilecek Azami Tutarlar
Gelir Vergisi Kanunu’nun 40‘ıncı maddesinin birinci fıkrasında, ticari işletmeler ve serbest meslek erbabı tarafından kullanılan binek otomobillerine ilişkin olarak 2024 yılında uygulanan tutar sınırlamasının artırılması sonucu 2025 için geçerli olan tutarlar aşağıdaki tabloda özetlenmiştir.
Gider Kalemi | Tutar/Oran |
Kiralama yoluyla edinilenler için gider kabul edilen aylık kira gideri | 37.000 TL |
Otomobilin ilk iktisabında en fazla gider yazılabilecek KDV ve ÖTV toplamı | 990.000 TL |
Kiralama yoluyla edinilen binek otomobillere ilişkin masrafların (benzin, bakım, onarım vb.) gider olarak dikkate alınabilecek kısmı | %70 |
Binek otomobiller için amortisman ayrılabilecek üst sınır | |
• ÖTV ve KDV hariç olarak aktifleştirilenler | 1.100.000 TL |
• ÖTV ve KDV maliyete eklenmek suretiyle aktifleştirilenler (ikinci el olarak alınanlar dâhil) | 2.100.000 TL |
7. Esnaf Muaflığından Yararlanmada Hasılat Sınırı
Gelir Vergisi Kanunu’nun 9/1-10’uncu bendi gereği; ayrı bir iş yeri açmaksızın, Sanayi tipi veya seri üretim yapabilen makine ve alet kullanmaksızın oturdukları evlerde imal ettikleri malları internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden satanların 2025 yılında elde ettikleri hasılat 1.580.000 TL’yi aştığı takdirde, bu kişiler izleyen takvim yılı başından itibaren gerçek usulde vergilendirilir ve tekrar bu muafiyetten faydalanamazlar.
8. Basit Usulde Kira Sınırı
Gelir Vergisi Kanunu’nun 47’nci maddesinde yer alan ve “Basit Usule Tabi Olmanın Genel Şartlarından” olan yıllık kira bedeli toplamı, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere;
• Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde 79.000 TL,
• Diğer yerlerde 48.000 TL
olarak belirlenmiştir.
9. Basit Usulde Yıllık Alım ve Satım Sınırları
Gelir Vergisi Kanunu’nun 48’nci maddesinde yer alan ve “Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarından” olan yıllık alım ve satım tutarları aşağıda gösterilmiştir:
✓ 1 numaralı bent için alım tutarı 990.000 TL veya satım tutarı 1.580.000 TL,
✓ 2 numaralı bent için hasılat tutarı 480.000 TL,
✓ 3 numaralı bent için hasılat tutarı 990.000 TL,
10.Tevkifata Tabi Ücret, Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İratlarında Beyan Sınırı
Temettü gelirleri, işyeri kira gelirleri veya birden fazla işverenden elde edilen ücret gelirleri gibi tevkifata tabi menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarının beyanında kullanılan sınır 2025 takvim yılında elde edilen gelirler için 330.000 TL olarak dikkate alınacaktır.
Diğer taraftan; ister tek işverenden, isterse birden fazla işverenden alınmış olsun, 2025 yılında toplamı 4.300.000 TL’yi aşan ücret gelirleri beyana tabidir.
10. Tevkifata ve İstisnaya Konu Olmayan Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İratlarında Beyanname Verme Sınırı
Herhangi bir tevkifat veya istisna uygulamasına tabi olmayan gayrimenkul ve menkul sermaye iratlarında (yurtdışı banka faiz ve repo geliri, alacak faizleri vb.) beyanname verme sınırı 2025 yılında elde edilen gelirler için 18.000 TL olarak uygulanacaktır.
11. Değer Artışı Kazançlarında İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanunu’nun mükerrer 80’inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan istisna tutarı, 2025 takvim yılında elde edilecek değer artış kazançlarına uygulanmak üzere 120.000 TL olarak belirlenmiştir.
12. Arızi Kazançlarda İstisna Tutarı
Gelir Vergisi Kanunu’nun 82’inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan arızi kazanç istisna tutarı, 2025 yılında elde edilecek arızi kazançlara uygulanmak üzere 280.000 TL olarak saptanmıştır.
13. Uyumlu Mükellef İndirimi
Beyannamelerini zamanında veren, vergi borcu olmayan, önceki yıllara ilişkin kesinleşmiş tarhiyat bulunmayan gelir vergisi ve kurumlar vergisi mükellefleri için Gelir Vergisi Kanunu’nun mükerrer 121’inci maddesi hükmü uyarınca uygulanan vergi indiriminin üst limiti 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren verilmesi gereken yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde 9.900.000 TL olarak belirlenmiştir.
B. BASİT USULDE KAZANÇ TESPİTİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR
1. Kar Hadleri Emsallerine Göre Düşük Bulunan Emtia İçin Belirlenen Özel Tutarlar
Milli piyango bileti, akaryakıt, şeker ve bunlar gibi kar hadleri emsallerine göre düşük olarak saptanan emtia için belirlenen tutarlar yeniden belirlenmiştir. Buna göre, yukarıda belirtilen malların ticaretini yapan kişilerin, 2025 takvim yılında da basit usulden yararlanabilmeleri için alış, satış veya hasılatlarının 31.12.2024 tarihi itibariyle aşağıda belirtilen ölçüleri aşmaması gerekmektedir:
Emtia Cinsi | Büyükşehir Dışı Yerlerde | Büyükşehir Sınırlarında | ||
Yıllık Alım | Yıllık Satım | Alım Yıllık | Yıllık Satım | |
Değerli Kâğıt | 1.690.000 | 1.800.000 | 2.000.000 | 2.400.000 |
Şeker-Çay | 1.200.000 | 1.690.000 | 1.580.000 | 2.000.000 |
MP Bileti, Kazı-Kazan, Süper Toto vb. | 1.200.000 | 1.690.000 | 1.158.000 | 2.000.000 |
Şarap Hariç içki, Sigara, Tütün, İspirto | 1.200.000 | 1.690.000 | 1.158.000 | 2.000.000 |
Akaryakıt (LPG Hariç) | 1.800.000 | 2.000.000 | 2.400.000 | 2.800.000 |
2.Basit Usule Tabi Mükelleflerde Gün Sonunda Toplu Belge Düzenleme Uygulaması
Basit usule tabi mükelleflerde, belge vermedikleri günlük hasılatları için gün sonunda tek bir fatura düzenlenmesine ilişkin uygulama 31.12.2025 tarihine kadar devam edecektir.
C. Menkul Sermaye İradında İndirim Oranı Uygulaması
2006 öncesi ihraç edilen bazı menkul sermaye iradı gelirlerinin beyanında Gelir Vergisi Kanunu’nun 76’ncı maddesinin yürürlükten kaldırılan ikinci fıkrası gereğince indirim oranı uygulanmaktadır.
Ancak, bu oran 2024 yılında birden büyük çıktığı için söz konusu gelirler beyan edilmeyecektir.
Saygılarımızla.
BOYLAM DENETİM DANIŞMANLIK
VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.
(*) Sirkülerlerimizde yer alan açıklamalar bilgilendirme amaçlı olup, tereddütlü konularla ilgili gerekli araştırmalar yapılmadan ya da tarafımızdan veya başka bir uzmandan görüş alınmadan yapılacak işlemler sonucunda doğacak zararlardan müşavirliğimiz sorumlu olmayacaktır.